Historie |
Město Zlín leží na pomezí Valašska, Hanácka a Slovácka, při řece Dřevnici ve Vizovických vrších. Zlín proslavila Baťova továrna na výrobu obuvi, která dala, tehdy stagnujícímu městu s řemeslnou výrobou, nový rytmus. Zlín se začal rychle rozvíjet, a už na počátku 20. let byla potřeba přepravit dělníky do továrny a po směně zpět domů. Už od roku 1899 zde sice byla v provozu trať Otrokovice – Zlín – Vizovice, ale nové dělnické čtvrti byly o železnice značně vzdáleny a vyvstala potřeba dopravního systému, který by byl blíže. v roce 1928 zahájil přepravu osob se třemi autobusy dopravce Pavel Vaculík, který jezdil po lince od Baťových závodů přes Zálešnou k nemocnici. O dva roky později začal na téměř stejné lince provozovat dopravu i druhý dopravce, František Pavelek. Je pochopitelné, že mezi těmito dopravci vládl tuhý konkurenční boj.... |
Vyberte jednotlivé období: |
|||
- | - | - | - |
Zahájení provozu trolejbusů | 1945 - 1979 | stagnace | 1980 - ...součastnost |
|
Ovšem návrat k trolejbusům nebyl jen ve znamení prodlužování trolejbusových tratí, ale i v obnově vozového parku, protože v roce 1983 vyjel do ulic města i prototyp nového československo-jugoslávského kooperačního trolejbusu Škoda-Sanos. Provoz MHD již nestačil, hlavně ve směru na Otrokovice, se sólo vozy, bylo rozhodnuto o nákupu těchto trolejbusů. Už v roce 1984 tak bylo zařazeno do provozu dalších 6 těchto trolejbusů. Kdyby totiž nebyla nakoupena tato vozidla, potýkal by se provoz s neřešitelnými kapacitními problémy. Na další posilování linek sólo vozy totiž nebyly peníze, vozy ani řidiči a kloubové vozy zajistili alespoň přijatelnou úroveň cestování. |
Po nové
trati na Bartošovu čtvrť projel první pravidelný spoj linky číslo 2 dne 3.
6. 1985 bez většího ohlasu či slavnostního zahájení. |
||||
Trolejbus musel nabídnout více, byly zkráceny(resp. rozloženy mezi všechny linky směrem na Jižní Svahy) intervaly, zvýšena přepravní nabídka o více než 20 % a nové vedení linek umožnilo cestovat do jiných částí města bez přestupu. Jak rostla stavba této tratě, připravoval se dopravní podnik na zvládnutí této zátěže. Již v průběhu roku 1984 bylo nasazeno 7 nových trolejbusů Škoda-Sanos na linky 1 a 2. A k 1. 10. 1986 byl dostavěn nový nadjezd na ulici Gahurova, což umožnilo napojení větve na Jižní Svahy na stávající trolejbusovou síť. Nedočkavý obyvatelé sídliště si již dávno zvykli na pohled na nové trolejové vedení, ale trolejbusy stále nejezdili. Jízda trolejbusů byla nemožná, protože ještě nebyla dostavěna nová měnírna. |
||||
Až prvního
září 1988 byly první známky trolejbusové dopravy. Udivení občané viděli na
tyči vlečený trolejbus Škoda-Sanos ev. č. 40, jak přijíždí na novou točnu a
pak samotížně sjíždí dolů. Toto ovšem bylo jen kvůli fotografování na obálku
připravované publikace k výročí 45 let trolejbusů ve Zlíně. Vlastní silou
vyjel trolejbus na Jižní Svahy 5. listopadu 1988, ale ještě nebyl napájen z
měnírny na svazích, ale propojením z měnírny Školní. |
||||
Dalším
úsekem, o který byla rozšířena trolejbusová síť bylo otevření odbočky na
konečnou Středová, kde začal pravidelný provoz 1. 6. 1992 a i poslední metry
trolejového vedení přibyly na Jižních Svazích, kde byla prodloužena trasa z
konečné Česká na novou konečnou Kocanda. Po tomto úseku se jezdí od roku
2000. |
||||
- | ||||
FOTOGALERIE : | ||||
trajfly.wz.cz - Dk, Vc ©2005