V roce 1940
byla zavedena další autobusová linka, která byla provozována společností
OZVD (Otrokovicko-Zlínsko-Vizovická dráha), patřící firmě Baťa. Tato
společnost odkoupila v roce 1943 linky ostatních dvou dopravců a ovládla tak
veškerou autobusovou dopravu ve Zlíně a to v době, kdy již probíhaly
přípravy na zavedení trolejbusů, které autobusy nahradily.
Asi nejstarší známá stopa je z 18.9.1934, kdy v Lidových novinách vyšel
článek o rozhodnutí správní rady brněnských pouličních drah zavést trolejbus
v největším moravském městě. Městskou radu ve Zlíně tato myšlenka zaujala,
protože o dva dny později sepsala dopis na Ředitelství městských drah v Brně
se žádostí o poskytnutí některých informací k trolejbusové dopravě (např.
cena vozidla, cena drátů a sloupů na jeden kilometr a cena provozu) |
Podobné
dopisy byly odeslány do továren Českomoravská-Kolben-Daněk a.s. a Škodových
závodů Plzeň. Podepsán byl tehdejší první náměstek starosty Josef Zavrtálek,
jehož jméno se objevuje ve všech důležitých materiálech při plánování
provozu.
Oba závody obratem odpovídají a ČKD vysílá do Zlína svého odborníka. Zároveň
zpracovávají studii rentability trolejbusového provozu ve srovnání s
autobusem. Oba závody došly k téže výsledku, že trolejbus je, při ceně 40
haléřů za 1 kWh. výhodnější. Ovšem cena elektřiny, dodávaná Baťovými závody
byla 1kč/kWh. Tento fakt pravděpodobně odradil radní od dalšího plánování
trolejbusové dopravy a celá tato myšlenka na několik let zapadla.
Myšlenka na zavedení trolejbusové dopravy ožívá až v roce 1940, kdy vzniká
společnost Zlínská dopravní a.s., kterou zakládá město společně s firmou
Baťa. Dále podává město Zlín na ministerstvo dopravy žádost o udělení
koncese pro stavbu a provoz trolejbusové dopravy ve Zlíně. Jako zdůvodnění
je uvedeno omezování autobusové dopravy, způsobené nedostatkem benzinu.
Bylo shledáno, že žádost města je opodstatněná, bylo přislíbeno předběžné
stavební povolení a dohodnut termín politické schůzky.
Povolení k přípravným pracím bylo uděleno o osm dnů později, 31.1. 1941.
Prováděním těchto prací byla pověřena firma Stavební akciová společnost
Zlín. |
Pořizovací výdaje trolleybusové dráhy činí 7 500 000 K a jsou kryty
zapůjčkami u:
• Zlínské dopravní a.s. ve Zlíně
• firmy Baťa a.s. ve Zlíně
• a příspěvkem města Zlína
Zlínská dopravní a.s. má již schválené stanovy a také zvolenou čtyřčlennou
správní radu. Akciový kapitál této firmy činil 5 000 000 K. Upsání kapitálu
bylo provedeno následovně:
• Město Zlín – 250 000 K
• Společnost OZVD – 250 000 K
• Firma Baťa a.s. ve Zlíně – 4 500 000 K
• reservní fond byl 500 000 K a byl upsán firmou Baťa
Kromě toho zapůjčila firma Baťa na vybudování trolejbusové dráhy 2 000 000
K.
Koncese pro provozování trolejbusové dráhy byla udělena městu Zlín 2. dubna
1943 a mezi 8. a 11. dubnem byla provedena politická schůzka. |
|
O samotné
stavbě trolejbusové trati se dochovalo jen málo záznamů, stejně jako o
dodávce prvních trolejbusů. Ale stavební práce provádělo stavení oddělení
baťových závodů, trakční vedení dodala a montovala švýcarská firma Kummler-Matter
z Curychu a zařízení měnírny dodala firma BBC z Badenu.
Z průběhu montáže stojí za zmínku převrácení montážní plošiny. Při této
nehodě zahynul švýcarský dělník a dva čeští byli zraněni.
První tři vozidla, která zahajovala provoz, byla postavena na podvozcích
Brozincevič a s elektrickou výzbrojí Brown-Boven Cie, karoserii zhotovila,
podle švýcarské firmy Tusher Co, firma Linie-Toušek z Mělníku. První tři
vozy se zhotovili s pomocí švýcarských montérů, další dva vozy, již s
výzbrojí ČKD montovali češi. Trolejbusy FBW-BBC byly zařízeny i na pojezd za
pomoci baterie a staly se oblíbeným vozidlem pro přepravu svatebčanů.
Prvních pět trolejbusů, FBW-BBC a FBW-ČKD, prokázalo výborné jízdní
vlastnosti i v těžkých podmínkách. O tom svědčí i jejich vyřazení, které
probíhalo v letech 1964-1965.
Ale zpátky k zahájení. 27. ledna 1944 byl slavnostně zahájen provoz na třech
linkách, A, B a C. Linky A a B jezdili protisměrně a měly 13 zastávek.
Všechny tratě byly jednostopé, s výhybnami na Nám. Práce a u Nemocnice.
Linka C měla 11 zastávek a trať byla též jednostopá. Všechny tři linky se
potkávali na Nám. Práce. |
|
Zastávky na linkách A a B:
Náměstí Práce – Městský sad (dnes Nám. Míru) – Kvítková (dnes Dlouhá) –
Cigánov – Padělky – Zálešná – Nemocnice – Podvesná – Příční – Spojovací –
Komorní kino (dnes Prostřední) – Kamenná (dnes Slovenská) – Školní – Náměstí
Práce.
Zastávky na lince C:
Lesní čtvrť – Příkrá – Škola Díly (dnes Lazy-Škola) – Kamenná (dnes
Slovenská) – Školní – Městský sad (dnes Nám. Míru) – Náměstí Práce – Na
vyhlídce – Škola Letná – Strhanec – Prštné. |
|
Za zmínku
stojí, jak je patrné ze seznamu zastávek, provoz po ulici Školní, mezi
zastávkou Školní a Městským sadem. Po této ulici byl provoz veden asi dva
roky, načež byl zastaven pro stížnosti obyvatel na údajnou hlučnost a
prašnost trolejbusů.
Zkušební provoz byl zahájen 13. listopadu 1943 a po jeho úspěšném ukončení
bylo na 27. ledna 1944 připravováno slavnostní zahájení. To se konalo v sále
Velkého kina za přítomnosti představitelů města a vedoucích okupačních
orgánů.
O první zahajovací jízdě zlínských trolejbusů byl natočen kameramany
zlínských filmových ateliérů i krátký film, který však v archivech nebyl
nalezen.
Provozovatelem zlínské MHD byla tedy Zlínská dopravní a.s., v jejímž čele
stál první ředitel ing. Vilém Pecina. Ale pravidelná doprava ve Zlíně
netrvala dlouho. Už 20. listopadu 1944 byly troleje v úseku Náměstí Práce –
Strhanec, elektrárna a další zařízení narušeno leteckým bombardováním, což
citelně narušilo provoz. Bez škod na zařízení se neobešlo ani osvobozování
2. května 1945. Ale k obnovení městské hromadné dopravy v plném rozsahu
došlo už 14.května 1945.
Prvním poválečným správcem provozu v ještě existující Zlínské dopravní a.s.
se stal Ing. Bohumil Dostál. První ředitel Ing. Pecina byl jako člen NSDAP
již 3. května zatčen a podle všeho emigroval do zahraničí |
- |
- |
FOTOGALERIE ze zahájení provozu
trolejbusů: |
|
|
|
|
|