Historie |
Město Zlín leží na pomezí Valašska, Hanácka a Slovácka, při řece Dřevnici ve Vizovických vrších. Zlín proslavila Baťova továrna na výrobu obuvi, která dala, tehdy stagnujícímu městu s řemeslnou výrobou, nový rytmus. Zlín se začal rychle rozvíjet, a už na počátku 20. let byla potřeba přepravit dělníky do továrny a po směně zpět domů. Už od roku 1899 zde sice byla v provozu trať Otrokovice – Zlín – Vizovice, ale nové dělnické čtvrti byly o železnice značně vzdáleny a vyvstala potřeba dopravního systému, který by byl blíže. v roce 1928 zahájil přepravu osob se třemi autobusy dopravce Pavel Vaculík, který jezdil po lince od Baťových závodů přes Zálešnou k nemocnici. O dva roky později začal na téměř stejné lince provozovat dopravu i druhý dopravce, František Pavelek. Je pochopitelné, že mezi těmito dopravci vládl tuhý konkurenční boj.... |
Vyberte jednotlivé období: |
|||
- | - | - | - |
Zahájení provozu trolejbusů | 1945 - 1979 | stagnace | 1980 - ...součastnost |
|
16.
října 1945 přijímá Místní národní výbor usnesení, aby obec Zlín převzala
všechny akcie Zlínské dopravní a.s., protože Zlín, ač majitelem koncese,
neměl doposud žádného výdělečného podniku. Proti takovému postupu se
ohradilo vedení Zlínské dopravní a.s. podporované zaměstnanci, správní radou
i národní správou firmy Baťa. Ministerstvo průmyslu řeší tuto situaci
stanoviskem, že o majetku Zlínské dopravní a.s. může rozhodovat pouze
majitel, tedy firma Baťa, jejíž organizační součástí se stala 18.11.1949. |
||||
• Náměstí Práce - Lesní Hřbitov • Městský sad – Paseky • Cigánov – Vršava • Kamenná ulice – Kudlov • Prštné – Louky • Paseky – Vršava Mimo Zlín chtěla Zlínská dopravní a.s. postavit tyto tratě: • Zlín Louky – Baťov, továrna fy Baťa • Zlín Vršava – Fryštácká přehrada – Holešov • Zlín Kudlov – Luhačovice |
||||
Je vidět, že
plány provozovatelů byly již od počátku velmi smělé. Je pravda, že výstavba
trolejbusových tratí probíhala nejen ve Zlíně velmi dynamicky, i když se ne
všechny plány podařilo naplnit. V srpnu 1945 byla odeslána žádost
Ministerstvu dopravy v Praze na rozšíření koncese na všechny nové linky. |
||||
V roce 1948
byl zpracován projekt Zlín-Malenovice a v červnu téhož roku bylo vydáno
stavební povolení. O rok později, v srpnu 1949 byl slavnostně zahájen provoz
prodloužené linky D do Malenovic na tečovickou křižovatku. Za poznámku
stojí, že provozovatel trolejbusové dopravy musel platit majiteli komunikace
20 haléřů za každý ujetý kilometr. Toto platilo do 31. května 1951. |
||||
Dostavbou
této tratě byla dokončena základní část trolejbusové sítě, která pak dlouhou
dobu zůstala beze změn, kromě postavení smyčky u strojíren v Malenovicích.
Tím vznikla nová linka M (Vršava – Malenovice ZPS) a stávající linka D byla
zkrácena na jednostopou blokovou smyčku mezi ulicemi Sokolská a tř. 2.
května(trolej je v této ulici dosud položena). |
||||
- | ||||
- | ||||
FOTOGALERIE : | ||||
trajfly.wz.cz - Dk, Vc ©2005